fanta

fanta

Rakovszky Zsuzsa:Fehér-fekete

2018. február 11. - fanta

Rakovszky Zsuzsa „Fehér-fekete” című kötete öt versszövegéhez szöveg–kép párok alkotása

 

 

Papírhajók

Hogy korszak és körülmény aknazárja

százszázalékosan… azért ne hidd!

Merthogy lélekben persze…? Nincs kizárva.

Mondjuk, hatévesen az Ikva-híd

rozoga korlátján jól áthajolva

figyelhetted reménykedve, kiér-e

a túlfelén vízbe ejtett hajó a

három lépésnyi táv másik felére.

De ha igen, ha átkel a híd árnya

alatt, még meglehet: beléötöl

egy hosszú ág a partról, vagy berántja

s többé soha nem hánytorgatja föl

ahol a meder szintje hirtelen

megcsuklik, az a forrongó fehér

hab, az a törpe vízesés – ha nem,

ha megússza azt is, ha már elér,

meg-megiramodva, féloldalára

dőlve, ha elbiceg a torokig,

a boltívig, ahol a föld alá a

fekete folyosón befut a víz,

akkor már! fű alatt, és kő alatt,

és föld alatt, vízhatlan sztaniolja

kioltva bár, emelt orrol halad

a nyílt vizek felé, ki a csatorna-

bűzből a másik városba, ahol ha

megérkeznél, kabátodon a keshedt

szőrgallérral, nem csúfolnák: „Ki hord ma

ilyet?”, sem azt, ha citromot csepegtetsz

a halra, nem kell halszemű agyag-

bálvány előtt hazudni össze-vissza,

tudván

 tudva, hogy tudván tudja: csak

féltedben. Valahol, valami tiszta,

valami jó – különben hogy lehetne

ilyen sivár, ilyen komisz ez itt?

Ennyit lehet: valódi tengerekre

indíthatod jelképes részeid,

s viszont. A megtapasztalt mostoha

a képzeletben létrehozza édes

visszáját – bár el nem döntöd soha,

minek nevezd el: emléknek? reménynek?

 lenovo_a1000_img_20180210_154903.jpg

 

Mintha

A vedlett, sárga gyógyszálló előtt

a letarolt, hideg parkban a gőz

vízszint csapong a gyógyvizes medence

zöld négyszöge fölött. Jönnek, kerengve,

árnyékfoltok a ködben: jobbra-balra

elhúz, ha varjú, rézsút az avarra

inog le, ha levél, vagy tapogatva

kiköt a síkos lépcsőn, lefaragja

a belső éleket. Száraz és sötét

szellemrajt zörget egy-egy széllökés

ide-oda. Olyik beletalál a

medencébe: zöld ál-túlvilágba,

a forrongó, meleg üveg alatt

ragyog: hiánytalan, színes halott.

Lebegve ágtalan és árnytalan,

nem hat, nem él, nem változik, de van.

Mintha egy langyos, átlátszó öröklét

lakná két szó között a senkiföldjét.

Mintha mégiscsak konzerválható

volna tavalyi hő, tavalyi hó.

Mintha lenne egy köztes állapot,

amelyben épen elnyújtózhatok.

Mintha egy helyiségből az időt

kiszivattyúznák, és se azelőtt,

se ezután soha többé, csak a

fém és üveg és villany évszaka:

még csillog és már rég nem az, ami.

Így lehet, úgy-ahogy, megtartani.

 img_20171207_153121.jpg

 

Áttetsző tárgyak

A greenwichi ócskapiac

Varrógép nincs. A véletlen szabad

asszociációja ernyővel síbakancsot

vagy golfütőt hoz össze a szabad ég alatt,

folyékony, szürke felhőmassza rezeg a kancsók

(Bosch-szörnyek: puszta törzsön fél-fül, alsóajak)

 

feketedő, viharvert ezüstjén szósz helyett.

Ha szétfújja a szél, az öt sor rézkilincs

csillogva szembejön, mint egy antik hadsereg.

Kövével fölfelé a tálcányi gyűrű, mint

szikrázó ikra, sárkánygyík-keltetőtelep.

 

Hová viselhették – vizitbe, bálba? –

a gombolós kesztyűt, a pille brosst?

„A kardhal” című monográfiába

hány évet ölhetett – ötöt? hatot? –

a szerzője? („Türelmes hitvesemnek ajánlva”.)

 

Véres Mária levesestálja, Boleyn Anna

hímzőpárnája a rivaldafénynek

készült már eleve, nem hoz zavarba

mint illetéktelen nézőt. Ezek, szegények

– ez a félszemű medve, macska alakú kanna,

 

az égkék, jégkék, formatervezett

gyümölcsöstál, amelybe elfelejtett

Isten konkáv gyümölcsöt teremteni – ezek,

a szúrós déli fény boncasztalán, lefejtve

róluk a megbocsátó érzelmi rétegek,

 

a kezdet cinkos optimizmusát

ontják még most is, itt is, mikor minden akár még

lehetett volna jó is – mikor fenyőfaág

alatt, vagy díszpapírból kihántott nászajándék,

landoltak régen, otthon, gyerekkor, ifjúság,

 

ilyesmik. Itt, kimetszve saját történetéből

egyéb múltak kirámolt mája-veséje mellett

hever mind egy kupacban. Rideg szemek szüléstől

csíkokban megrepedt bőrt latolnak, tészta mellet,

a gyöngédség szelektív rövidlátása nélkül.

lenovo_a1000_img_20180211_132452.jpg 


 

Az elhagyott lány

Dal

A postaszekrényt

nem néztem meg ma sem: a szögletes rés

sekély sötétségében hátha, hátha –

nemcsak az áltató bádog derengés…

Nem kell ma mégse

megtudnom, holnapig: a szürke résre

merőleges, hitegető fehér él

csak egy felszólítás tüdőszűrésre…

 

Elég, ha másnap

derül ki, hogy amit én kézírásnak

reméltem, egy körbélyegző szegélye,

s az ott egy könyvtári felszólítás csak…

 

Addig megint a

megállt idő hülyén kattogva, mintha

egy írógépen egyfolytában x-et

ütnének, vérszegény tapétaminta…

 

Órák, üresre

lappadt idő, hogy volna újra teste,

tapintható, hogy volna újra testem,

becézhető, nem adja meg az este,

 

ahogy tegnap sem adta.

Néztem, a tetőantennák fölött a

beírkált ég hűlő neon vizében

tollászkodó, parázsló szélű vatta

 

kénsárga, füstkék,

fémszürke lesz, s eszembe jut a festék:

két sor korong bádogdobozban – akkor

kaptam, mikor a mandulám kivették.

Míg víz nem érte,

a kék, a zöld, kármin vagy okker érme

szélén írás szaladt körbe, középen

egy páva! És ami könyv volt, de mégse,

 

az a kihajthatós… A

két lap közül égnek pattant a posta,

vagy egy vidéki állomás, piros pad,

a sárga falra fölloccsantva rózsa…

 

Amire néztem,

mind visszanézett, fölszívott egészen,

se kín, se bűn, se vád, se vágy – csak átjárt,

átjártam, víz a sóban, só a vízben…

 

A szerelem nem

itt járt, villogva és roncsolva bennem,

lenyelt zsilett, hanem ott kinn világlott,

a világot gyújtotta föl, nem engem.

 

Mi állt közénk? A testem?

Az áramló örömből így kiesnem

mért kellett? És az áram? Kifogyott? Megfagyott?

És én? Alig vagyok? Vagy túlságosan vagyok?

 dscn3652_i.JPG


Narkomán

Na és helyette? Mondd, mi van helyette?

Ami másnak? Ahogy elnézem őket

utcán, buszon – gyanakvóak, gyűröttek –,

hát mit mondjak, nem úgy fest köztük egy se,

mint akit mindjárt szétvet az öröm, mert

nem szokott rá, vagy a boldog tudattól,

hogy hétből öt napon hajnali hattól

sajtot mérhet, írógépet püfölhet,

 

ágytálat hordhat… Persze, az eredmény:

megtérni este meghitt otthonomba

– másfél szoba panel – a balkonomra

muskátlit ültetnék, egyengethetném

 

a szőnyeg rojtjait… ott learatni

munkám gyümölcseit, na igen, az már

valami… Jó, van még más is: tavasz, nyár…

Meg csicseregnek a kismadarak – mi?

 

Meg szerelem. Az van még csak nagyon.

Pont én ne tudnám? Akkor kezdtem el.

Bámulod a plafont, nem érdekel

semmi, csak az a rohadt telefon,

 

hogy az szólalna meg… Hét óra, fél nyolc –

a nap az istennek nem érne véget.

Amire nézel, mint a sósav, éget…

Aztán egyszer csak azt mondtam, elég volt.

 

Hát így. De jó, mondjuk, viszontszeret,

vagy pláne elvesz, és? Pár hónap múlva, aztán

már csak minden szentévben nyúlna hozzám,

nem nő volnék – valami átmenet

 

a Szűzanya meg egy öreg hokedli

közt. Én ne tudnám? Otthon is csak ez ment.

Na és ha ezt sínylem most? Én fizessek

ezért is? Én akartam megszületni?

 

Talán magamtól csatlakoztam ehhez

a játékhoz? Mégis, mikor fogadtam

én el ilyen szabályt: kínlódni hatvan,

hetven évig, és közben jó, ha egy perc

 

öröm nagynéha? Én – mindegy, ha csaltam,

hát csaltam, ha más módja nincs: de most,

ha akarom, százból százszor pirost

vet a rulett itt a köztiagyamban…

 

És mit vesztek vele? A szép öregség?

Mikor a vízbe aprókat kavarva,

mint egy üvegvázát, magasra tartva

turbános teknőc-fejem, hogy a festék

 

le ne ázzon, a napi ötven hosszom

rónám szorgalmasan faltól-falig,

s nyolcvan fölött hetvennek még alig

néznék ki? Aztán – töppedt öregasszony,

 

protézis a pohárban, csillogó cső

etetget, a vénám körül merő kék-

zöld folt a bőr, mintha láng nélkül égnék,

zsugorodom – s sehol az ápolónő…

 

Baj, persze, semmi – majd élnek tovább a

génjeim vagy a tetteim – tudod kit

vigasztal ez? És élnek, jó, de meddig?

A kozmosz, olvastam, zuhog magába,

 

vagy tágul, nem mindegy? Ezt elviselni

tiszta tudattal? Azt, hogy nemhogy én, de

a Föld se lesz, meg ég se, hang se, fény se:

semmi, csak híg semmi, vagy sűrű semmi…

Idő se lesz. Idő különben sincsen.

Tudom, láttam: akkor. Ahogy a nap

elérte, a kehes konyhai csap

fénylett, mint egy madárfejű kisisten,

 

a csőrén kitüremlő, kicsi körtét,

a csöppet lassan érlelte a súlya,

a gyönge vízszár nyúlott vékonyulva,

de mielőtt elpattant – egy öröklét

 

múlt el, amíg néztem, és úgy éreztem,

hogy a világ megoldása bekattan:

hogy Isten: az öröm. Cseppben és csapban

ő csillog, és semmit nem tudsz, ha ezt nem.

 dscn3648_i.JPG

 

A bejegyzés trackback címe:

https://fantakortars.blog.hu/api/trackback/id/tr1913656482

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása